De agent reed in juli 2023 samen met een collega in een zogenaamde SIV (snel interventievoertuig) over de A67 ter hoogte van Ommel. Hij reed op de linkerrijstrook met een snelheid van 209 km/u en wilde een auto inhalen die met ongeveer 146 km/u achter een vrachtwagen op de andere rijstrook reed. De bestuurder van die auto wilde op datzelfde moment de vrachtwagen inhalen en stuurde naar links. Omdat zij schrok van de naderende politieauto, stuurde zij terug waardoor de auto in een slip raakte, in de vangrail belandde en over de kop sloeg. Het slachtoffer liep gekneusde longen en een gebroken wervelkolom en borstbeen op.
Volgens de rechtbank reed de agent verwijtbaar onvoorzichtig en is daarmee sprake van de lichtste gradatie van schuld. Hij mag, omdat hij bestuurder is van een SIV, tijdens zijn dienst - als er geen urgentie is - volgens de politierichtlijn 40 km/u harder rijden dan de maximumsnelheid. Dat komt in dit geval neer op 170 km/u. Volgens de agent was er op dat moment geen reden om nóg harder te rijden.
De agent zag de auto van het slachtoffer, maar reed met een onverantwoord hoge snelheid en zonder af te remmen door. Bovendien was het donker en gaf de agent geen waarschuwingssignalen. Hij had moeten voorzien dat de bestuurder naar links kon komen op het moment dat hij haar zou naderen. Ook had hij er rekening mee moeten houden dat de bestuurder de politieauto niet (goed) zou waarnemen of de snelheid daarvan niet goed zou inschatten en daarbij zou kunnen schrikken.
De agent had op deze situaties moeten anticiperen door zijn rijgedrag aan te passen, maar deed dit volgens de rechtbank onvoldoende.
Oprechte schuldbewustheid
Bij het bepalen van de straf houdt de rechtbank er rekening mee dat het ongeval ook voor de agent zelf grote gevolgen had. Hij betuigde medeleven aan het slachtoffer en gaf aan diep geraakt te zijn door de gevolgen van het ongeval voor de vrouw. Het aantreffen van het zwaargewonde slachtoffer in de middenberm maakte veel indruk op hem. Hij wil met haar in gesprek als zij daaraan toe is. Daarnaast mag de agent momenteel geen SIV besturen en is het nog onduidelijk wat zijn veroordeling betekent voor zijn verdere werkzaamheden.
De agent nam verantwoordelijkheid voor zijn rijgedrag door een transparante verklaring af te leggen en oprechte schuldbewustheid te tonen. Ook weegt mee dat de fouten in het rijgedrag van het slachtoffer (te hard rijden en geen richting aangeven bij het wisselen van rijbaan) en het niet dragen van een gordel mogelijk hebben bijgedragen aan de ernst van het ongeval en het letsel dat het slachtoffer daardoor opliep. Al met al vindt de rechtbank een taakstraf van zestig uur en een voorwaardelijke rijontzegging van een half jaar op zijn plaats.