Direct na het ongeval is er door mensen van de Verkeersongevallen Analyse (VOA) onderzoek gedaan naar de oorzaak van het ongeval. Zo zijn er getuigen gesproken, zijn camerabeelden bekeken, zijn de voertuigen technisch onderzocht en zijn de sporen op de plek van het incident onderzocht.
Aanwijzingen gebruik lachgas
In de directe omgeving van de auto troffen agenten een lachgascilinder aan. Ook zijn er in de auto lachgas en ballonnen aangetroffen. Er zijn bevindingen gedaan die wijzen op het gebruik van lachgas. Ondanks deze bevindingen kunnen we niet met zekerheid stellen dat de bestuurder ten tijde van het ongeval lachgas heeft gebruikt en of dit mede heeft geleid tot het ongeval.
Geen technische oorzaak
Uit technisch onderzoek van de betrokken auto’s zijn geen mankementen naar voren gekomen die invloed hebben gehad op het ongeval. De verongelukte auto betrof een huurauto. Het huurcontract stond op naam van iemand anders en de bestuurder had op het moment van het ongeval de beschikking over de auto.
Ook is de verkeerssituatie op de plek van het ongeval onderzocht. Uit dit onderzoek is vast komen te staan dat er geen sprake is van een onveilige verkeerssituatie.
Oorzaak is een te hoge snelheid
Uit onderzoek is vast komen te staan dat de auto, met daarin de vier jongens, ver boven de toegestane snelheid de bocht is ingegaan. Daardoor is de auto op de verkeerde weghelft terechtgekomen. De ambulance is daarbij frontaal geraakt. De bestuurder van de ambulance had geen schijn van kans om de botsing te voorkomen.