NOORD-BRABANT - Het Rijk investeert de komende jaren tientallen miljoenen om de bereikbaarheid van Brabant te verbeteren. Nieuwe afspraken zorgen voor betere leefbaarheid en doorstroming rondom snelwegen en kunnen helpen om woningbouw rondom stations in Brabantse steden mogelijk te maken. Zo nemen Rijk en regio komend jaar besluiten over toekomstbestendige treinstations in Eindhoven en ’s-Hertogenbosch. En starten in Roosendaal en Oss nieuwe onderzoeken naar de verbetering van de stationsomgeving.
“Brabant is vorig jaar hard geraakt door het pauzeren van een aantal rijksprojecten”, zegt gedeputeerde Stijn Smeulders (mobiliteit) “Daarom is het goed om te zien dat Den Haag nu bijdraagt aan het verzachten van de pijn die dat heeft veroorzaakt. De restbudgetten van de A2, de A58 en de A67 kunnen we inzetten om de aansluiting op snelwegen te verbeteren, sluipverkeer tegen te gaan en te werken aan gedragsverandering." |
Een overzicht van alle voor Brabant relevante afspraken die in Den Haag zijn gemaakt tijdens het BO MIRT en het BOL: het Bestuurlijk Overleg Leefomgeving. |
Hij gaat verder: “En gelukkig ziet het Rijk ook de kansen die er liggen rondom het Brabantse spoor. Zowel voor de bereikbaarheid van onze provincie als voor woningbouw. Alleen al rondom de stations van Eindhoven en Den Bosch kunnen de komende jaren duizenden woningen gebouwd worden. Al met al zijn we daarom tevreden met de afspraken die er in Den Haag gemaakt zijn. Want het Rijk heeft weinig middelen en kon dus zeker niet met ieder verzoek instemmen.” Restbudgetten In Den Haag zijn verder afspraken gemaakt over de financiële verdeling tussen Rijk en regio in de eerder gesloten Brainport- en Beethovendeal. Er is voor 200 miljoen euro een pakket Korte Termijn Maatregelen vastgesteld, gericht op onder meer fiets, OV en hubs. Rijk en regio willen volgend jaar een besluit nemen over de multimodale knoop Eindhoven Centraal. Het gaat daarbij niet alleen om een nieuw busstation maar ook over belangrijke keuzes rondom het spoor. Daarnaast is gestart met de MIRT-verkenning naar het verbeteren van de A2/N2 en de Brainportlijn. Bosch Centraal Verder heeft het Rijk groen licht gegeven voor een quick scan naar de aanpak van de spoorbarrière in Oss, in samenhang met de verstedelijking in het gebied ‘Oss Centraal’, gelegen tussen de twee treinstations van de stad. In Roosendaal zal een haalbaarheidsonderzoek worden uitgevoerd naar (gedeeltelijke) uitplaatsing van functies op het spooremplacement in Roosendaal ten behoeve van de verstedelijking. Snelfietspaden Verder heeft de minister een projectbeslissing genomen, waardoor bij het project Wilhelminakanaal Sluis II bij Tilburg de realisatiefase kan worden gestart. Het kanaal en de sluizen worden aangepast, zodat Brabant beter bereikbaar wordt voor grote binnenvaartschepen. Die kunnen veel meer vracht vervoeren dan vrachtwagens, waardoor minder transport over de weg nodig is. Ook dat is goed voor het milieu en vermindert files. |