NOORD-BRABANT - De baggerwerkzaamheden die waterschap Brabantse Delta, in opdracht van de provincie in Midden- en West-Brabant uitvoert, zijn sinds 19 maart emissieloos. Er wordt voortaan elektrisch gevaren en gebaggerd. Gedeputeerde Saskia Boelema en lid van het dagelijks bestuur van het waterschap, Anco Sneep, gaven het officiële startsein voor deze unieke en nieuwe manier van werken.
Nog tot en met 2026 baggert het waterschap de provinciale vaarwegen in het gebied. Binnen dit project wordt 35 kilometer vaarweg uitgediept, zodat deze weer goed bevaarbaar is voor de scheepvaart. Na afloop van het project is er zo’n 500.000 m3 slib gebaggerd. De provincie heeft, naast de reguliere structurele bijdrage, eenmalig 6,6 miljoen euro vrijgemaakt. Het waterschap brengt eenzelfde bedrag in. Het totale budget voor de inhaalslag baggeren bedraagt ruim 20 miljoen euro. In 2022 werd op de traditionele manier, in boten met brandstofmotoren, begonnen aan het werk.
Investeren in elektrisch materieel
In het Mark-Vlietkanaal, tussen Stampersgat en Roosendaal, wordt nu volledig elektrisch gebaggerd. Dat betekent dat deze werkzaamheden zonder uitstoot van schadelijke stoffen worden uitgevoerd. Aannemer Martens en Van Oord heeft hiervoor geïnvesteerd in nieuw, elektrisch materieel. Saskia Boelema, gedeputeerde Water en Bodem: "Door samen te werken met de betrokken partijen hebben we dit resultaat kunnen bereiken. Emissieloos baggeren is een mooie bijdrage aan de duurzaamheidsdoelstellingen en ook een heel belangrijk met het oog op de stikstofproblematiek en de luchtkwaliteit. We laten hier zien dat het kan.”